Wil je je eigen wezen leren kennen, zie dan in de wereld overal om je heen. Wil je de wereld werkelijk doorgronden, kijk dan in de diepten van je eigen ziel.

— Rudolf Steiner (30 maart 1924)

Nieuws vanuit de Blauwe Bloem

Locatie – Novalis College Eindhoven
Datum – woensdag 7 februari 2024

Vandaag kan ik mee kijken met een euritmieles van de leerlingen van de Blauwe Bloem. De Blauwe Bloem klas is onderdeel van het Novalis College waar jongeren tussen 13 – 17 jaar met een verstandelijke beperking onderwijs krijgen. Sinds 2005 bestaat dit unieke ouder initiatief. Een samenwerking van meerdere partijen waarbij de jonge mens centraal staat.

Wat is euritmie?
Op wikipedia vind ik “Euritmie is de kunst om taal en muziek door menselijke beweging zichtbaar te maken.” En als ik verder zoek, euritmie komt voort uit de heilpedagogiek. 100 jaar geleden ontwikkeld in samenwerking met Rudolf Steiner vanuit de antroposofie. De Camphill beweging en de Zonnehuizen in Zeist zijn bekende hedendaagse voorbeelden hiervan.

De les
Van nors en stampvoetend tot gracieus en vanzelfsprekend, zo kwamen de leerlingen en hun docent Martine Meursing de zaal binnen. Wat beleven de leerlingen hier een plezier aan, was mijn eerste indruk. Hoe beweeglijk en kunstzinnig die oefeningen zijn werd me al snel duidelijk. Isabelle, Kees, Ned, Amy en Sam laten zien waar ze dit schooljaar op geoefend hebben. Het is hard werken voor ze, de verstandelijke beperking waarmee ze worstelen verdwijnt even naar de achtergrond. Het kunnen ontstaan van diverse vormen en bewegingen brengt de jongeren rust en vertrouwen. Dat zie ik. Het gezamenlijk werken in een gezonde schoolomgeving stimuleert de ontwikkeling naar het mens worden. Menskunde is een van de pijlers van het Vrije School onderwijs. Ik merk hoe de euritmie docent richting en ruimte geeft voor het gevoelsleven van deze jongeren en hoe ze daar als groep door groeien.

Creatief en kunstzinnig
Het is een spel, een zoektocht waarin de euritmie vorm en houvast geeft. Dit is hard werken en de voetendans is een ware opgave. Voor een lichaam dat niet altijd gewillig is of gedachten die soms lijken te ontsnappen. Martine verstaat dit vak en kan zelfs ‘het publiek’ op een fijne manier betrekken bij de les. Ik kwam hier met de innerlijke vraag: waarom is euritmie – heilpedagogiek nou zo betekenisvol voor de mensen. En na de eerste 5 minuten wist ik het antwoord. Het is gezond, het is liefdevol kortom het is menselijk. Creatief en kunstzinnig waarbij gebruik gemaakt wordt van het hoofd, het hart en de wil. Ik zie deze jonge mensen werken, denken, meebewegen en worstelen met de vorm.

In deze zaal zag ik de leerlingen van de Blauwe Bloem even open gaan en dat is iets wat je elke leerling, elk jong mens toewenst.

hark